דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הבעיות הגלובליות של ההייטק הישראלי כיום! 

מאת    [ 14/02/2010 ]

מילים במאמר: 449   [ נצפה 2848 פעמים ]

כמהנדס אלקטרוניקה וכאיש הייטק הרבה שנים (מנהל מחלקת VLSI לשעבר בחברת M-SYSTEMS), הייתי רוצה להעלות נושאים ובעיות מאוד חשובות של ההייטק שלנו.
מבחינתי אלו בעיות שאינן רק של ההייטק, אלא של כל מדינת ישראל משום שתעשיית הייטק היא אחת התעשיות היחידות בעלות ערך נוסף ברור מול רוב המדינות האחרות. רק אם נפתח ונשתמש בה נכון, ניתן יהיה לבנות מדינה שהיא מפעל לייצור טכנולוגיות סטרט-אפים.

1. . הבעיה הראשונה - עליית ערך השקל והשכר בהייטק - רוב חברות ההייטק פונות כיום לשווקים של כוח אדם זול יותר - הודו וסין.
החברות המוכשרות בארץ פונות לארצות אחרות בכדי למצוא פיתרון לעבודה זולה ובכך מוציאות את הידע החוצה. חברות ישראליות בעצם מכשירות את המתחרים העיקריים שלנו ומעלות את הרמה המקצועית שלהם. זהו דבר שיגרום לנו נזק בלתי הפיך בעתיד. כידוע, חלק מהחברות בהודו ובסין לא מהססות להעתיק פרויקטים, ולצאת איתם בהמשך כאילו היו אלו פיתוחים שלהם. חבל שכך נעזור לארצות אחרות לקחת לנו את התעשייה שנחשבת כבר הרבה זמן ל-"קטר של המשק".

2. הבעיה השנייה - הקושי של כל חברות ההייטק לגייס מהנדסים צעירים ולא יקרים עם יכולת להיכנס לעבודה ללא צורך בהכשרות יקרות.
זהו פועל יוצא של הבעיה הראשונה. חברות צריכות כוח אדם טרי ולא מפונק בכדי לעשות את עיקר העבודה "השחורה" הנדרשת בפיתוח. החברות מחפשות פתרונות זולים לצורך כך, ואילו הבוגרים של האוניברסיטאות מגיעים עם הרבה חסרים שזה לא יעיל ופרקטי מבחינת החברה להכשיר אותם.
מה שקורה בעקבות זאת, החברות מוציאות את העבודה היותר פשוטה לחברות בחו"ל, בעיקר בהודו ובמזרח אירופה. זה גורם לכך שאותם בוגרים צעירים בארץ נאלצים לחפש משרות בתחום אחר, וכך הבעיה פוגעת בטווח הקצר בחברות שלא מוצאות כוח אדם מתאים, במהנדסים שהשקיעו זמן רב בלימודים ונותרים ללא תעסוקה מתאימה, ובמדינה שמאבדת את המיקום החזק שלה בעולם בתחום פיתוח ההייטק.

3. הבעיה השלישית - אופן בניית הקריירה בהייטק וכתוצאה מכך - המון אנשים מנוסים מאוד נותרים ללא עבודה. אני קורא לבעיה הזאת - בעיית "חיילים ותיקים/צעירים של ההייטק".
? אנשים שלא תכננו קריירה כפי שצריך (שזה 70%-80% מאנשי ההייטק) בגיל 45-50 נמצאים במצב מאוד בעייתי: או שהם בחוץ ולא מצליחים למצוא עבודה חדשה או שהם עדיין עובדים מאוד קשה (עד למיתון הבאה) ומרגישים שסכנת הפיטורים מרחפת באוויר, ולא יודעים מה לעשות.
? המקור לבעיה זו טמון בכך שהחברות שהיחידות שיכולות היום לעזור לבניית קריירה של איש הייטק, לא עושות זאת בצורה טובה בגלל שנוצר כאן ניגוד אינטרסים ברור.... לכן חייבים לחשוב כאן על פתרון אחר!

הטוב הוא שיש לבעיות אלו פתרונות, ואפילו פתרונות נגישים ולא יקרים. תחילה, חשוב שהאנשים שבונים את ההייטק או משפיעים על ההייטק ישראלי יבינו את הבעיות ואת הסיכון לתעשיית הייטק כתוצאה מהן. רק אז יש סיכוי שנראה ניסיון אמיתי לפתור את הבעיות.


לשאלות ותגובות נא לחזור אלי ישירות לאימייל:
alexeym@chipdesigncollege.com
או בטלפון:
052-4448446

בכבוד רב
אלכסיי מולצ'נוב
מנכ''ל של Chip Design College

אלכסיי מולצ'נוב - מהנדס אלקטרוניקה עם תואר שני, איש הייטק בכיר, מנהל מחלקת פיתוח VLSI בחברת M-Systems לשעבר, מרצה באוניברסיטה בן גוריון הרבה שנים, איש עסקים, יזם ומאמן.
היום אלכסיי מנכ''ל של Chip Design College - חברה הראשונה בעולם לסטאג' והתמחות למהנדסים בהייטק עם שימוש באימון אישי כמפתח להצלחה.
http://www.chipdesigncollege.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב